John Frusciante - The Empyrean

John Frusciante har varit lite utav en husgud för mig sedan han släppte sitt soloalbum "To Record Only Water for Ten Days" 2001 (som sidoprojekt till sitt vardagsarbete som gitarrist i Red Hot Chili Peppers). Med albumet "Shadows Collide With People" i början av 2004 som start, släppte han 5 album på ett halvår. Detta kan tyckas aningen i överkant för att de som gillar hans musik inte ska tröttna, men faktum är att åtminstone 4 av 5 av skivorna togs emot mycket väl av diverse musikkritiker, med all rätt. Surfa runt lite på denne herre och upplev hans musik om du inte gjort det än. Kika till exempel på den här versionen av Going Inside från "To Record Only..":

Jag kände i alla fall för att skriva om honom när jag idag såg och köpte hans nya platta "The Empyrean" som släpptes den 20:e januari. Soundet känns igen, med hans karaktäristiska röst, hans geniala gitarrspel, poetiska texter och hans experimentiella uttryck. Efter en första lyssning kan jag väl dock inte direkt påstå att den håller samma höjd som många av hans tidigare alster, men jag återkommer med ett slutgiltigt omdöme när inlyssningen gjort sitt. 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0